Ομιλία Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου στην Επιτροπή Ελέγχου του Προϋπολογισμού (CONT), Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Βρυξέλλες

Δεν υπάρχουν σχόλια

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου μεταναστευτική κρίση.

Το βλέπουμε αυτό στην Ελλάδα, όπου περισσότεροι από 57.000 άνθρωποι είναι σήμερα εγκλωβισμένοι.

Το βλέπουμε επίσης στην Ιταλία, με σχεδόν 1.000 αφίξεις την ημέρα κατά την περασμένη εβδομάδα. Με τις Κοινές Επιχειρήσεις «Τρίτων» και «Ποσειδών» το 2015 διασώθηκαν 250.000 άτομα που προσπάθησαν θα έρθουν στην Ευρώπη διασχίζοντας τη θάλασσα. Σήμερα, εστιάζουμε στην Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά αύριο μπορεί να είναι οποιαδήποτε χώρα με εξωτερικά σύνορα.

Η πίεση δεν περιορίζεται στα κράτη μέλη πρώτης γραμμής, όπως μας έχει δείξει η προσφυγική κρίση. Από την αρχή, έχουμε κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια για να βοηθήσουμε τα κράτη μέλη που βρίσκονται σε πίεση.

Χορηγήθηκε χρηματοδοτική στήριξη έκτακτης ανάγκης

• στα κράτη μέλη πρώτης γραμμής,

• στις χώρες διέλευσης όπως η Ουγγαρία, η Κροατία και η Σλοβενία

• και στις χώρες προορισμού, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η  Αυστρία και άλλες.

Στόχος είναι η βελτίωση των ικανοτήτων υποδοχής και η ενίσχυση των συστημάτων ασύλου. Η χρηματοδότηση υποστήριξε για παράδειγμα:

• υπαλλήλους για  τη διεκπεραίωση αιτήσεων ασύλου,

• υλικοτεχνικό εξοπλισμό

• συσκευές δακτυλικών αποτυπωμάτων

• εξοπλισμό για τους ελέγχους στα εξωτερικά σύνορα

Η υποστήριξή μας προς κράτη μέλη που έχουν περισσότερο πληγεί δεν περιορίζεται σε χρηματοοικονομικά μέσα.

Για παράδειγμα, έχουμε στείλει εξειδικευμένο προσωπικό επί τόπου, το οποίο συνεργάζεται με τις Αρχές σε καθημερινή βάση προκειμένου να βρεθούν λύσεις στα διάφορα ζητήματα που παρουσιάζονται.

Η απάντησή μας στην προσφυγική κρίση είναι ολιστική, όπως περιγράφεται στην Ατζέντα της ΕΕ για τη Μετανάστευση και στις δέσμες μέτρων εφαρμογής της. Έχει ως προτεραιότητα:

• την προστασία των ατόμων που έχουν πραγματικά ανάγκη,

• την επιστροφή όσων δεν έχουν κανένα δικαίωμα να παραμένουν στην ΕΕ,

• την καταπολέμηση των δικτύων των διακινητών,

• την κοινή προστασία των κοινών εξωτερικών μας συνόρων,

• την δημιουργία νομίμων οδών προς την Ευρώπη για τους αιτούντες άσυλο.

Σε αυτό το πλαίσιο, τον περασμένο Μάρτιο, η ΕΕ και η Τουρκία υιοθέτησαν μια σημαντική Δήλωση για την καλύτερη διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης. Η Δήλωση δεν περιέχει κάποια μαγική λύση. Η εφαρμογή της συνολικής στρατηγικής μας είναι το κλειδί. Και για να εφαρμόσουμε λύσεις, χρειαζόμαστε πόρους.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την υποστήριξή του στο αίτημά μας για την ενίσχυση του προϋπολογισμού μας  κατά 1,6 δις ευρώ το 2016. Προσδοκούμε σε ανάλογη στήριξη για την κάλυψη των αναγκών μας για το 2017, ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Η διαθέσιμη χρηματοδότηση είναι πολύ περιορισμένη σε σχέση με τις πραγματικές επείγουσες ανάγκες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που παρουσιάζονται, έχουμε αυξήσει σημαντικά τον προϋπολογισμό για τις δράσεις έκτακτης ανάγκης. Συνολικά, περισσότερα από 460 εκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί ως Έκτακτη Βοήθεια προς τα κράτη μέλη και διεθνείς οργανισμούς.

Ο Frontex, η EASO και η Europol έχουν διαθέσει εκατοντάδες εμπειρογνώμονες για να υποστηρίξουν τη δημιουργία και λειτουργία των hotspots καθώς και τη διαδικασία μετεγκατάστασης στην Ελλάδα και στην Ιταλία. Οι πόροι τους έχουν αυξηθεί. Αλλά πρέπει να γίνουν πιο πολλά.

Όπως γνωρίζετε:

– Όπως γνωρίζετε ο Frontex αναβαθμίζεται σε Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή

– Η μετεξέλιξη του EASO σε μια πραγματική Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για το Άσυλο βρίσκεται στο στάδιο της διαπραγμάτευσης από τους συν-νομοθέτες.

Σήμερα το πρωί, η Επιτροπή παρουσίασε τη δεύτερη δέσμη νομοθετικών προτάσεων για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου.

Στηρίζομαι στην υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να προχωρήσουμε με ταχείς ρυθμούς στις διαπραγματεύσεις για όλες τις επιμέρους προτάσεις που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο τραπέζι.

Σήμερα το πρωί, παρουσιάσαμε επίσης την 5η έκθεση για τη μετεγκατάσταση.  Διαπιστώνεται αύξηση του αριθμού μετεγκαταστάσεων. Τώρα δεν είναι η ώρα για να επιβραδύνουμε!

Αντιθέτως, είναι η στιγμή για να επιταχύνουμε τους ρυθμούς μας ακόμη περισσότερο. Οι προσπάθειες των κρατών μελών χρειάζονται τη συνεχή μας υποστήριξή για να διατηρηθεί και να ενισχυθεί αυτή τη θετική τάση.

Και υπάρχει και η δέσμευση για την επανεγκατάσταση περισσότερων ατόμων από την Τουρκία. Για κάθε πόρτα που κλείνει στην παράνομη μετανάστευση, ένα παράθυρο ασφαλής διόδου πρέπει να ανοίγει. Οι αριθμοί είναι ενθαρρυντικοί καθώς περισσότερα από 8000 άτομα έχουν επανεγκατασταθεί.

Σε ό,τι αφορά τις εξωτερικές πτυχές της μεταναστευτικής μας πολιτικής,

υιοθετήσαμε πρόσφατα ένα Πλαίσιο Εταιρικής Σχέσης το οποία θα λάβει τη μορφή «συμφώνων» με τρίτες χώρες προτεραιότητας. Ένα από τα βασικά ζητήματα είναι η επιστροφή των ατόμων που δεν έχουν κανένα δικαίωμα να παραμένουν στην Ευρώπη.

Σε μακροπρόθεσμη βάση, αυτό το Πλαίσιο θα αντιμετωπίσει επίσης τα βαθύτερα αίτια της παράνομης μετανάστευσης από αυτές τις τρίτες χώρες.

Η μεταρρύθμιση της πολιτικής της ΕΕ για την μετανάστευση και το άσυλο αποτελεί σημαντική πρόκληση καθώς λόγω του κατακερματισμού του το υφιστάμενο σύστημα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες .

Οι περιορισμένοι πόροι που έχουμε στη διάθεσή μας πρέπει να χρησιμοποιούνται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και στοχευμένα. Δεν έχουμε περιθώριο αποτυχίας.

Την ίδια στιγμή, έχουμε την υποχρέωση να εξασφαλίσουμε τη σωστή δημοσιονομική διαχείριση των πόρων αυτών. Και μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στον τομέα των εσωτερικών υποθέσεων.

Τα χρηματοδοτικά προγράμματά μας υλοποιούνται κυρίως από τα κράτη μέλη στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης. Τα κράτη μέλη διαθέτουν σημαντική αυτονομία σχετικά με τον καθορισμό των δράσεων που πρέπει να υλοποιηθούν.

Η συνεχής και στενή συνεργασία είναι χρήσιμη για να διασφαλίζεται η ομαλή διαχείριση των δαπανών, αλλά και ότι οι πόροι δαπανώνται σύμφωνα με τους στόχους που έχουν συμφωνηθεί.

Ο έλεγχος πραγματοποιείται μέσω των ετησίων εκθέσεων αξιολόγηση και των γνωμοδοτήσεων λογιστικού ελέγχου. Η Επιτροπή συνεργάζεται με το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο κατά τη διάρκεια του ετήσιου ελέγχου και των διαφόρων ελέγχων αποδόσεων. Ένας τέτοιος έλεγχος βρίσκεται σε εξέλιξη για τα Hotspots. Η Επιτροπή θα εξετάσει τα προκαταρκτικά πορίσματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου με μεγάλο ενδιαφέρον. Διότι, επαναλαμβάνω, πρέπει να επιτευχθούν απτά αποτελέσματα, με τους πολύ περιορισμένους διαθέσιμους πόρους.

Είναι υποχρέωσή μας να ενημερώνουμε για το έργο μας με πλήρη διαφάνεια. Εκτός από τη δημοσίευση δελτίων για την οικονομική υποστήριξή μας προς τα κράτη μέλη, δημοσιεύουμε επίσης κάθε 15 ημέρες όλες τις αναλήψεις υποχρεώσεων και τις πληρωμές που γίνονται για κάθε κράτος μέλος βάσει του AMIF και του ISF.

Η Επιτροπή θα υποβάλει έκθεση προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο το επόμενο έτος σχετικά με την εφαρμογή των Ταμείων Εσωτερικών Υποθέσεων του 2007-2013.

Όσον αφορά στο Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (AMIF) και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ISF), τα οποία όπως γνωρίζετε λειτουργούν από 2014-2020, μια ενδιάμεση αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου 2017 και Μάιου 2018.

Εμείς θα υποβάλουμε ενδιάμεση Έκθεση Αξιολόγησης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα άλλα θεσμικά όργανα πριν από το τέλος του Ιουνίου του 2018. Όλα αυτά θα έρθουν να προστεθούν στις ετήσιες υποβολές εκθέσεων σχετικά με την εφαρμογή του προϋπολογισμού της ΕΕ.

Την προηγούμενη εβδομάδα, η Αντιπρόεδρος Georgieva σας παρουσίασε την Ετήσια Έκθεση Διαχείρισης και Απόδοσης για τον προϋπολογισμό της ΕΕ του 2015. Οι τεράστιες προκλήσεις του 2015 απαιτούν ένα συνδυασμό πολιτικών πρωτοβουλιών και στρατηγικής χρήσης του προϋπολογισμού της ΕΕ.

Η απάντηση της ΕΕ στην προσφυγική κρίση είναι ένα σαφές παράδειγμα μιας τέτοιας στρατηγικής προσέγγισης σχετικά με τη χρηματοδότηση χάρη στην:

• αυστηρή παρακολούθηση της εφαρμογής

• ουσιαστικές προσπάθειες αναδιανομής

Ταχύτητα, αποτελέσματα και στόχευση είναι οι κατευθυντήριες μας αρχές.

Γιώργος .
Επόμενο άρθρο

Σχετικά Δημοσιεύσεις